Handelsbetingelser
Handelsbetingelser
Forretningsbetingelserne er gældende ved enhver aftale mellem Censio og kunden, hvorfor det anbefales, at De som kunde læser betingelserne grundigt igennem.
1. Generelt
1.1 Censio er et web og marketings bureau. Censio udvikler hjemmesider, webshops og andre webløsninger. bistår Kunden efterfølgende bl.a. med hosting og support af Webløsningen samt online markedsføring på bl.a. Google ads.
2. Aftalegrundlaget
2.1 Betingelserne udgør sammen med Censio tilbuds materiale, inkl. mailkorrespondance og ordrebekræftelser, det samlede aftalegrundlag for Censios salg og levering af serviceydelser til Kunden. Nedenfor i pkt. 3 beskrives de typiske services, som Censio tilbyder.
2.2 Kundens køb af en service kan ske ved både skriftlig og mundtlig accept af Censio tilbud. Kundens angivelse af særlige vilkår i e-mails mv. anses ikke som en fravigelse af betingelserne, medmindre Censio udtrykkeligt og skriftligt har accepteret disse.
3. Services
3.1 Hjemmeside og webshop samt andre web løsninger
3.1.1 Censio tilbyder en Webløsning udviklet i det open source CMS WordPress. Vi udnytter WordPress-platformen og tilpasser den til dine behov uden brug af specifikke prædefinerede strukturer. Dette sikrer, at du får de bedst mulige funktioner og muligheder, som vi anbefaler. Efter implementering har du friheden til let at redigere, vedligeholde og videreudvikle Webløsningen.
3.1.2 Efter en dialog med Censio modtager du en fast pris, specificeret i tilbudsmaterialet/ordrebekræftelsen. Prisen baseres på vores vurdering af den nødvendige tid og omfang til at skabe Webløsningen, herunder antallet af undersider. Du vil ikke blive opkrævet yderligere uden forudgående aftale.
3.1.3 Har du ønsker til specifikke funktioner, som ikke er inkluderet i standardløsningen, eller ønsker du udvidelser undervejs, vil dette øge opgavens omfang. Du kan vælge at tilkøbe det nødvendige antal timer for at implementere disse ændringer.
3.1.4 Efter opgavens start vil du have en dialog med en designer hos Censio angående Webløsningens design. Du har mulighed for at få designet tilpasset, indtil du er tilfreds. Væsentlige afvigelser fra det oprindeligt aftalte design kræver ekstra timer. Løbende korrigeringer af designet vil blive foretaget efter et rimelighedsprincip i forhold til omfanget af rettelser.
3.1.5 Webløsningen er funktionel på almindelige, nyere enheder, der er 2 år eller nyere, samt den seneste version af browsere.
3.1.6 En Webløsningsopgave forventes at tage op til 60 dage. De 60 dage starter ved accept af opgaven.
3.1.7 Betaling opdeles i 2 rater: 1. rate ved opgavens start og 2. rate ved overdragelse af Webløsningen eller efter 60 dage (se også pkt. 4.4). Aftalte abonnementer, såsom hosting, forfalder samtidig med 2. rate. Manglende betaling af 1. rate medfører, at 2. rate og eventuelle abonnementer forfalder straks. Censio kan kræve betaling ved inkasso, jf. pkt. 4.10, af både 1. og 2. rate samt eventuelle abonnementer. Hvis forsinkelsen skyldes dig, kan Censio efter de 60 dage overdrage Webløsningen og fakturere dig efter at have rykket dig én gang.
3.1.7.1 Overdragelse af Webløsningen indebærer, at du får login til Webløsningen. Dette sker enten når 1) opgaven afsluttes, og Webløsningen er online på dit domæne, 2) når du ønsker at lægge indhold som produkter på et test-domæne, og Censios arbejde er udført, eller 3) hvis Censio ikke modtager svar fra dig og derfor vurderer, at du ikke ønsker at fuldføre Webløsningen.
3.2 Hosting og support af webløsning
3.2.1 Hosting & Support er et abonnement, der automatisk fornyes og omfatter to aspekter: 1) Hosting af Webløsningen, så den er tilgængelig online, og 2) løbende opdateringer af Webløsningen, overvågning af Kundens online løsning samt adgang til Censios support via telefon og mail med vejledning om redigering af Webløsningen vedrørende tekst og billeder. Mængden af support ydes efter et rimelighedsprincip. Ønsker Kunden specifikke opgaver udført på Webløsningen af Censio, anses dette som arbejde uden for supportaftalen, og der vil blive faktureret separat i henhold til pkt. 3.5. Prisen for denne service afhænger af omfanget af Webløsningen og vil fremgå af tilbudsmaterialet. Når Kunden erhverver denne aftale via Censio, fungerer Censio som databehandler for Kunden. Se pkt. 10 og vores databehandleraftale for yderligere information.
3.2.2 Enhver hostingløsning har en specificeret mængde tilgængelige ressourcer, hvilket indebærer begrænsninger i form af pladsforbrug, trafik og processorkraft. Kunden har dog mulighed for at opgradere ressourcerne ved behov.
3.2.3 Censio kan ikke holdes ansvarlig for nedetid, der skyldes forhold hos Censios serverleverandør, og Censio kan ikke garantere specifikke oppetider for Kundens Webløsning. Se også pkt. 9.2 og frem for yderligere oplysninger.
3.2.4 Censio forbeholder sig retten til at sætte Kundens hostingaftale på pause, såfremt det påvises, at Kunden eller Kundens Webløsning udviser skadelig adfærd på serveren, herunder, men ikke begrænset til, udsendelse af spam, højt forbrug af ressourcer eller anvendelse af usikker software, der giver uvedkommende adgang. Adgangen vil være sat på pause, indtil problemet er identificeret og løst af Kunden.
3.2.5 Med en supportpakke opdatere vi regelmæssigt en gang om måneden. til den senest tilgængelige version, medmindre det medfører kompatibilitetsproblemer med den resterende Webløsning.
3.2.6 Det primære ansvar for Webløsningen ligger hos Kunden. Censio stræber dog efter at rette eventuelle fejl forårsaget af Kunden selv eller tredjepart, herunder personer, plugins og services, men er ikke forpligtet til dette. Rettelser af sådanne fejl faktureres separat.
3.2.7 Vedrørende bindingsperiode og opsigelsesperiode, se pkt. 5.3.
3.3 Markedsføring
3.3.1 Servicen “Online markedsføring” er et abonnement, der automatisk fornyes, da kontinuerlige optimeringer er afgørende for at opnå succes med online markedsføring. Med et markedsføringsabonnement vil Censio støtte Kunden i at øge salget af Kundens produkter og/eller ydelser. Dette opnås gennem kanaler som Google Ads, SEO og annoncering på sociale medier. Når Kunden køber Online markedsføring, fungerer Censio som databehandler for Kunden. Se nærmere herom i pkt. 10 og vores databehandleraftale, som Kunden accepterer ved indgåelse af aftale om Online markedsføring.
3.3.2 Kunden indleder en dialog med Censio vedrørende markedsføringsindsatsen. Kunden modtager herefter en fast pris, baseret på Censios estimat af det månedlige timeforbrug til indsatsen. Prisen er uændret, medmindre andet aftales. Censio implementerer strategien og optimerer løbende i samarbejde med Kunden. Kunden modtager regelmæssige skriftlige og/eller telefoniske rapporter om fremskridtet. Hvis Kunden øger omfanget af indsatsen undervejs, og arbejdets omfang udvides for Censio, tilbyder Censio Kunden at opgradere aftalen og det månedlige timeantal i overensstemmelse hermed.
3.3.3 Succesfuld online markedsføring kræver samarbejde, og for at opnå optimale resultater skal Kunden levere input til markedsføringen baseret på Kundens viden om egen forretning. De endelige resultater for Kunden vil i høj grad afhænge af, hvor attraktiv Kunden og dens forretning er på markedet. Derfor kan Censio ikke garantere specifikke resultater.
3.3.4 Vedrørende bindingsperiode og opsigelsesperiode henvises til pkt. 5.
3.4 Enkeltstående services og klippekort
3.4.1 Censio tilbyder Kunden enkeltstående opgaver såsom grafik, webudvikling, ekstra funktioner, tekstforfatning, redigering på Kundens Webløsning, ekstra rettelser af Kundens Webløsning mm., på timebasis eller ved køb af klippekort.
3.4.2 Et klippekort faktureres ved køb og er gyldig i 2 år fra købsdatoen, medmindre andet aftales særskilt.
4. Priser, fakturering og betaling
4.1 Censio oplyser priser i sit tilbudsmateriale til Kunden.
4.2 Alle oplyste priser er angivet i danske kroner og eksklusive moms. Censio forbeholder sig retten til at justere priser med forudgående varsel, herunder årligt for så vidt angår abonnementer.
4.3 Faktura vil blive udstedt med en betalingsfrist på 8 dage.
4.4 Med hensyn til Censios services i forbindelse med en Webløsning skal betaling ske i to lige store rater: rate forfalder til betaling ved igangsættelse af opgaven.
rate forfalder til betaling ved overdragelse af Webløsningen eller den nominerede tidsperiode for opgaven, jf. pkt. 3.1.6. Eventuelle aftalte abonnementer, såsom hosting, forfalder samtidig med 2. rate.
Hvis Kunden ikke betaler 1. rate rettidigt, forfalder 2. rate samt eventuelle aftalte abonnementer straks til betaling, og Censio kan kræve betaling ved inkasso, jf. pkt.
4.10, af både 1. og 2. rate samt eventuelle aftalte abonnementer.
4.5 Ved enkeltstående opgaver såsom grafik, webudvikling, ekstra funktioner, tekstforfatning, ekstra rettelser af Kundens Webløsning mv. vil Kunden blive faktureret ved opgavens start eller alternativt ved Kundens køb af klippekort. Sådanne enkeltstående eller ekstra opgaver faktureres til gældende timepris, hvor der ved køb af klippekort gives en timeprisrabat.
4.6 Betaling af abonnementsydelsen Hosting & Support skal forudbetales. Det vil fremgå af tilbudsmaterialet, hvor lang en periode der faktureres for. Se pkt. 5.1.
4.7 Betaling af abonnementsydelsen Internetdomæne skal forudbetales 1 år ad gangen, medmindre andet aftales. Se pkt. 5.1.
4.8 Betaling af abonnementsydelsen online markedsføring kan enten forudbetales eller betales i rater, dog er der krav om tilmelding af automatisk betaling. Det vil fremgå af tilbudsmaterialet, hvor lang en periode der betales for. Se pkt. 5.1.
4.9 Censios arbejde vil først blive igangsat, når betaling for arbejdet er modtaget. Ligeledes tager Censio forbehold for at tilbageholde sin ydelse, sætte eventuelle services, såsom hosting, på hold samt fakturere udestående beløb, indtil betaling har fundet sted i tilfælde af, at Kunden ikke overholder betalingsfristen.
4.10 Såfremt der ikke sker rettidig betaling, vil der blive fremsendt en rykker, hvorved der pålægges henholdsvis et rykkergebyr på kr. 100,00 og et kompensationsgebyr på kr. 310,00, begge pr. rykker, samt en rentetilskrivning på 2 % pr. påbegyndt måned. Herefter sker sædvanlig inddrivelse af fordringen efter inkassolovgivningens regler, og Censio tager forbehold for i øvrigt at forfølge sit krav.
5. Bindingsperiode samt opsigelse
5.1 Der gælder en bindingsperiode for Censios abonnementsydelser. For disse services er følgende bindingsperioder gældende, medmindre andet er aftalt i det tilbudsmateriale, som Kunden har modtaget fra Censio:
- Markedsføring: 6 måneders binding ad gangen
- Hosting & Support: 12 måneders binding ad gangen
- Internetdomæne: 12 måneders binding ad gangen
Kunden har mulighed for at opsige abonnementet inden en ny periode gentegnes ved udløbet af ovenstående bindingsperiode. Ved opsigelse inden udløb af bindingsperioden vil Kunden ikke modtage tilbagebetaling for den forudbetalte restabonnementsperiode.
5.2 En abonnementsaftale, såsom online markedsføring, hosting & support og internetdomæne, kan frit opsiges af begge parter skriftligt med løbende måned + 1 måned forud for datoen for den kommende bindingsperiodes fornyelse. Opsigelse inden udløb af bindingsperioden medfører, at Kunden ikke modtager tilbagebetaling for den forudbetalte restabonnementsperiode. Eksempel: Hvis din abonnementsbinding fornyes den 1. marts, skal du senest opsige inden udgangen af januar.
5.3 Hvis Kunden vælger at opgradere en abonnementsydelse undervejs i en bindingsperiode, vil bindingsperioden starte forfra og dermed begynde på ny i henhold til 5.1 som en ny samlet aftale.
5.4 Opsigelse skal ske skriftligt og tydeligt til kontakt@censio.dk med tilstrækkelige oplysninger om Kunden, så Censio kan identificere Kunden og den aftale, der opsiges. Der skal også angives hvilke services, der opsiges.
6. Kundens rettigheder og forpligtelser
6.1 Det er Kundens ansvar at levere de nødvendige materialer og oplysninger til Censio og sikre, at dette sker rettidigt, så Censio kan levere den aftalte serviceydelse til Kunden rettidigt. Disse materialer og oplysninger kan omfatte tekst og billeder til Webløsningen eller annoncer til sociale medier. Censio foretager ikke en detaljeret gennemgang af de modtagne materialer og oplysninger, herunder kommentering af tekster, stavekontrol eller komprimering af billeder. Hjælp i den forbindelse vil blive betragtet som ekstra arbejde, der faktureres separat.
6.2 Efter overdragelse af Webløsningen, jf. pkt. 3.1.7.1, har Kunden en reklamationsret på 30 dage. I denne periode har Kunden mulighed for at påpege eventuelle fejl og mangler ved Webløsningen, som ønskes udbedret. Reklamationer indgivet efter 30 dage fra overdragelsen faktureres særskilt. Reklamationsretten omfatter ikke fejl eller mangler, som Kunden selv har forårsaget, eller ønskede funktioner, der ikke oprindeligt var omfattet af opgaven.
7. Ophavsret
7.1 Ophavsretten til den overdragede Webløsning tilfalder Censio. Censio har ret til at benytte komponenterne i andre sammenhænge, herunder i forhold til idégrundlag, funktionalitet og design, på ethvert tidspunkt.
7.2 Efter overdragelsen af Webløsningen tilfalder alle øvrige immaterielle rettigheder Kunden, herunder en tidsubegrænset brugsret, blandt andet til det benyttede WP Grundform®. Kunden har derfor ret til at bruge, ændre, videreudvikle, kopiere, overdrage og markedsføre Webløsningen og ethvert af dens elementer på både internettet og andre medier.
7.3 Kunden er ansvarlig for, at det materiale og de oplysninger, som Kunden leverer til Censio, ikke krænker tredjemands rettigheder, herunder ophavsret, og at Kunden har rettighederne til at bruge materialet. Hvis materialet er udviklet af tredjemand, skal Kunden informere Censio herom og oplyse om eventuelle licensbetingelser for det pågældende materiale.
8. Fortrolighed
8.1 Censio forpligter sig til at bevare fortroligheden om enhver oplysning vedrørende Kundens forretningskoncepter, forretningsforbindelser samt oplysninger af økonomisk eller strategisk karakter om Kunden, som Censio måtte få kendskab til i forbindelse med samarbejdet mellem parterne.
8.2 Censio har ret til at bruge Kundens navn, markedsføringsresultater og Webløsning som reference i eget markedsføringsmateriale.
9. Censios ansvar
9.1 Censio forpligter sig til at levere til den aftalte tid, såfremt Kunden overholder det aftalte. Dog tager Censio forbehold for sygdom og andre pludseligt opståede nødsituationer, force majeure og lignende uden for Censios kontrol, som Censio ikke ved aftalens indgåelse burde have taget i betragtning og ej heller burde have indgået eller overvundet.
9.2 Censio er ansvarlig over for Kunden for serviceydelserne efter dansk rets almindelige regler med de begrænsninger, som fremgår af aftalen og disse betingelser.
9.3 Censio kan ikke drages til ansvar i noget tilfælde for indirekte tab, herunder – men ikke begrænset til – driftstab, tidstab, følgeskader, avancetab, datatab, goodwilltab, omdømmetab mv., som Kunden måtte lide.
9.4 Kundens erstatningskrav over for Censio kan under ingen omstændigheder overstige summen af projektets samlede pris eller summen af Kundens betalinger for de seneste 6 måneders services iht. den mellem parterne indgåede abonnementsaftale. Hvor det er relevant, har Censio ret til regres mod den, hvem Censio finder ansvarlig.
9.5 Censio kan således ikke drages til ansvar i eks, men ikke begrænset til, følgende tilfælde:
- Såfremt Kundens Webløsning har nedetid som følge af hosting eller fejl, kompatibilitetsproblemer og andre problemer med WP Grundform®, herunder hvis Webløsningen lavet af Censio skal lanceres og erstattes med det eksisterende indhold på et webhotel samt ved redelegeringer af domæner eller ændringer i DNS, eller hvor Censio har fået til opgave at udbedre fejl, lave nye ting eller generelle ændringer på Webløsningen.
- Såfremt Kunden oplever faldende placeringer på søgemaskiner, såsom Google, ved udarbejdelse af en ny Webløsning samt implementeringen/lanceringen heraf hverken før, under eller efter.
- Hvor Censio er behjælpelig med generel vejledning, herunder hvor vejledningen er relateret til juridiske spørgsmål og problemstillinger. Kunden kan ikke støtte ret på sådan generel vejledning og rejse krav mod Censio. Censio yder ikke juridisk rådgivning og anbefaler derfor, at Kunden søger fagkyndig juridisk rådgivning.
- Forhold som er uden for Censios kontrol, såsom nedbrud af eller svigtende adgang til Webløsningen, strømafbrydelser eller problemer med internetforbindelsen, hærværk på systemet – både fysisk, computervirus og hacking – eller misbrug af personoplysninger.
9.6 Såfremt Censio byder ind på et projekt eller opgave, som det viser sig ikke kan laves, forholder Censio sig retten til at annullere aftalen i sin helhed eller den del af opgaven, som ikke kan laves, mod at tilbagebetale det betalte eller en del heraf til Kunden.
10. GDPR
10.1 I det omfang Censio modtager personoplysninger fra Kunden som led i indsamlingen af relevante kundeoplysninger (“Personoplysningerne”), vil disse blive behandlet sikkert og fortroligt i overensstemmelse med gældende dansk ret og EU-lovgivning. Censio må kun anvende Personoplysningerne til de formål, som de er indsamlet til. Kunden accepterer i forbindelse med indgåelsen af et kundeforhold Censios databehandleraftale.
10.2 Censio anvender tredjeparter til behandling af alle eller dele af Personoplysningerne i det omfang, det er nødvendigt for at kunne udføre de aftalte serviceydelser. Når Censio eks. leverer en WP Grundform® Webløsning, er Censio ikke databehandler for Kunden. Kunden er således dataansvarlig for Webløsningen og skal selv sikre, at Kunden lever op til reglerne om behandling af persondata, herunder ved at indgå databehandleraftaler med de databehandlere, som Kundens Webløsning består af. Censios evt. bistand til Kunden iht. databehandleraftalen faktureres efter timepris, jf. pkt. 4.5. Hvis Kunden derimod køber et Hosting & Support gennem Censio eller bistår Kunden med Online markedsføring, er Censio databehandler for Kunden. Se hertil vores databehandleraftale, som Kunden accepterer, såfremt aftale om hosting indgås.
10.3 Ansvarsbegrænsningen i pkt. 9 gælder ligeledes ift. krav i forbindelse med bl.a. brud på persondatasikkerheden, herunder krav fra registrerede samt i forbindelse med behandlinger foretaget af Censio, som Kunden har ansvaret for.
10.4 Der henvises i øvrigt til Censios cookie- og privatlivspolitik på www.censio.dk.
11. Ændringer
11.1 Censio er berettiget til at ændre i forretningsbetingelserne eks. såfremt, at der opstår ændringer i markedsforhold eller andet. Såfremt betingelserne ændres, vil Kunden blive informeret om dette, hvor Kunden inden 20 dage har mulighed for at opsige samarbejdet med virkning pr. datoen inden, at de nye betingelser træder i kraft, mod betaling af det hidtil da af Censio leverede arbejde. Såfremt Kunden ikke opsiger samarbejdet inden 20 dage, fortsættes aftalen med de nye forretningsbetingelser.
12. Tvister og værneting
12.1 Såfremt en mindelig løsning ikke kan findes parterne imellem, skal enhver tviste eller uoverensstemmelse afgøres efter dansk ret med værneting i Aarhus Byret.
13. Andre bestemmelser
13.1 Censio lægger vægt på, at oplysninger på
www.censio.dk
og i al kommunikation med Kunden, herunder tilbudsmateriale, og disse betingelser er korrekte og retvisende, men Censio tager forbehold for tastefejl.
13.2 Betingelserne er gældende fra 1. december 2023 og erstatter tidligere gældende betingelser.